BLOG
DIGITAL

Van winkelkar naar belevingscentrum

De winkel van de toekomst zou er wel eens heel anders kunnen uitzien.

Mijn vader wil al jaren een kwaliteitskoffiezet kopen. Zo eentje met veel chrome en zilver, die zowel met koffiebonen als met gemalen koffie kan werken. Op verschillende webwinkels kan hij makkelijk de verschillende machines bekijken en bestellen.

Je koopt een koffiezet van zevenhonderd euro misschien een beetje voor zijn coole look, maar toch ook vooral omdat je lekkere koffie wil drinken. En die ervaring kan de webwinkel niet aanbieden. Je zou al meerdere toestellen moeten bestellen, thuis laten leveren en ze één voor één moeten proberen. En dan alle toestellen die niet voldoen terugsturen. Dit is praktisch niet echt haalbaar: de verpakking en machines nemen plaats in, je moet ze reinigen alvorens je ze terugstuurt en zo verder.

Waar je als consument naar op zoek bent is dus een plaats waar je de verschillende machines echt kan vergelijken. Waar je de verschillende koffie’s kan proeven. De fysieke winkel is een goede kandidaat. Je kan de fysieke winkel zo ontwerpen dat deze volledig op beleving is gericht. De klant beleeft er de ervaring, kiest en koopt. Na de aankoop gaat de klant naar huis, en even later wordt zijn nieuwe koffiezet netjes thuis geleverd en geïnstalleerd. Geen gesjouw, geen installatie en de verpakking neemt de installateur ook netjes mee terug. Wat een ervaring!

 
 

Same day delivery

Als we even ruimer kijken, zien we dat vandaag supermarkten plaatsen zijn waar je als klant de rol van orderpicker hebt. De supermarkt is in essentie een afhaalpunt waar je zelf eerst je kar moet vullen. En dat is raar, vooral gezien het feit dat we gemiddeld bij ieder supermarktbezoek de zelfde producten aankopen.

Het routinematig verversen van de producten die je iedere week koopt, kan uiteraard makkelijk worden overgenomen door de retailer. We zullen dan ook zien dat verschillende retailers 'same day delivery' van uw producten thuis zullen aanbieden, gratis. De leveringstijd zal steeds korter worden en de retailer zal proberen vrijwel onmiddellijke levering na te streven.

Digitale transformatie

De vragen die dan spontaan opkomen zijn:

  • Waarom ga je als consument nog naar de winkel?
  • Ga ik een ervaring beleven? Kunstmatige intelligentie kan voorspellen welke smaken ik wel lekker vind en dus tips geven welke nieuwe producten ik moet proberen.
  • Zullen er bij mijn thuisleveringen ook 'nieuwe' producten zitten?
  • Waarom is het assortiment van mijn retailer beperkt? Winkelgrootte is namelijk voor thuislevering niet meer relevant.
Nieuwe spelers op de retailmarkt zullen goed over deze vragen nadenken en zo digitale transformatie gebruiken om de gevestigde winkels en spelers uit te dagen.

todo todo
CONTACT
  • W. De Groote
    Wim De Groote
    Leading in Digital Business
    +32 (0)2 538 92 92